En kommentar till Förenta Staternas Kommunistiska
partis uttalande
(Ledare i "Folkets Dagblad" den 8 mars 1963)
Den 9 januari i år utsände Kommunistiska partiet i Amerikas
Förenta Stater ett uttalande vari det offentligen angrep Kinas
kommunistiska parti. Vissa kamrater i FSKP har också under de
senaste månaderna riktat ett antal andra angrepp mot Kinas kommunistiska
parti.
FSKP:s uttalande utmärkte sig särskilt för
det ondsinta förtal det riktade mot Kinas kommunistiska parti i
anledning av dess ställning under den karibiska krisen. Det sade,
att Kinas Kommunistiska parti förespråkat "en politik
som leder till termonukleärt krig" och att "denna dogmatiska
och sekteristiska pseudo-vänsterlinje, som våra kinesiska
kamrater företräde, passar precis samman med de äventyrligaste
amerikanska imperialisternas linje och uppmuntrar dem".
Vad är det för prat? Folk kan inte undgå
att förvånas över att amerikanska kommunister ska frambära
ett så skamligt förtal.
Kinas kommunistiska partis och det kinesiska folkets
ställning i den karibiska krisen var mycket klar. Vi understödde
den kubanska revolutionära regeringens fem rättfärdiga
krav, vi var emot att man satte någon tro till Kennedys humbugs"garanti"
och vi var emot att påtvinga Kuba "internationell inspektion".
Från början riktade vi udden i vår kamp mot den amerikanska
imperialismen som gjorde sig skyldig till aggression mot Kuba. Vi förespråkade
inte raketvapnens översändande till Kuba och motsatte oss
inte heller att de så kallade offensiva' vapnen drogs bort därifrån.
Vi vände oss emot både äventyrspolitik och kapitulationism.
Och vi vill gärna fråga: vad var det för fel med denna
vår riktiga hållning? Hur kan man beskriva den såsom
"en politik som leder till termonukleärt krig"? I vilket
avseende passar den "precis samman" med den amerikanska imperialismens
linje?
Det är inte svårt att se att det finns en
linje som passar samman med den amerikanska imperialismens. Ifråga
om den karibiska krisen vänder vissa ledare i FSKP spetsen i sin
kamp inte mot den amerikanska imperialismen, den brottsliga aggressorn
mot Kuba, utan mot Kinas kommunistiska parti, som beslutsamt stöder
Kuba. Befinner de sig inte i detta avseende verkligen sida vid sida
med de mest äventyrliga amerikanska imperialisterna?
Eftersom ni framställer de kinesiska kamrater,
som beslutsamt bekämpar den amerikanska imperialismen, såsom
"pseudo-vänster", vill vi fråga: vad anser ni vara
en äkta vänster? Är det kanske på det sättet
att de, som köpslår med den amerikanska imperialismen om
ett annat lands suveränitet, ska anses representera den äkta
vänstern? Att handla på det sättet är sannerligen
annars att vara alltigenom pseudo-vänster, eller rättare sagt,
äkta höger.
Det är ingen tillfällighet att vissa ledare
i FSKP har angripit Kinas kommunistiska parti i frågan om den
karibiska krisen. Denna handling återspeglar deras fullständigt
felaktiga uppfattning av den amerikanska imperialismen och deras fullständigt
felaktiga klassinställning.
Under avsevärd tid har vissa av FSKP:s ledare
i sina rapporter och uttalanden gjort sitt yttersta för att försköna
den amerikanska imperialismen, försköna Kennedy, den amerikanska
imperialismens främste och ge försäkran om sin lojalitet
till den amerikanska härskande klassen.
De har talat mycket uppskattande om Kennedys idé
om den "Nya gränsen", som utsträcker Förenta
Staternas inflytelsesfärer över alla de sex kontinenterna,
och sagt att "det är bra att tala om en Ny gräns så
som Kennedy gör".
De prisade Kennedys installationstal, som manade Förenta
Staternas folk att bringa offer för att befordra den amerikanska
imperialismens sak, och sade att det var "en möjlig öppning
till vägen till fred". (Gus Halls rapport till SSFKP:s national
kommitté, Political Af fairs, februari 1961.)
De lovsjöng Kennedys nyårsbudskap 1961,
i vilket han proklamerade kontrarevolutionens dubbeltaktik med orden:
"Den amerikanska örnen håller olivkvisten i sin högra
klo medan han håller ett pilknippe i den vänstra". Och
de sade, att detta "välkomnades av den överväldigande
majoriteten av det amerikanska folket". (The Worker, den
29 januari, 1961.)
De ansåg att kennedyadministrationens "viktigaste
masstöd" utgöres av "arbetarklassen, negrerna och
fredskrafterna" och de önskade sig av en del av kennedyregeringen
"en vändning i politiken ... i riktning mot fred och demokrati".
(Uttalande av Gus Hall om politiken, The Worker, den 16 juli
1961.)
Av Kennedys nyårsbudskap 1962, i vilket han tillkännagav
ökad upprustning för förverkligande av Förenta Staternas
mål att dominera världen, drog de slutsatsen att kennedyadministrationen
"kan bli tvungen att ge vika för påtryckningar från
folket". (Political Af fairs, februari 1962.)
De framställde Kennedys aktion till stöd
för Rockefellergruppen, i dess angrepp på Morgangruppen under
1962 års intermezzo rörande stålpriserna, som en handling
vilken "på nytt uppväckt amerikanarnas antimonopolistiska
traditioner" och "gjort stor nytta". (The Worker,
den 22 april 1962.)
I sina kommentarer till Kennedys nyårsbudskap
1963, i vilket han uttryckte avsikten att använda kärnvapenutpressning
för att upprätta "en ordningens värld" ledd
av Förenta Staterna, gjorde de stort nummer av hans uttalande att
"vi eftersträvar inte en nations eller ett systems världsomfattande
seger utan en världsomfattande seger för människan".
Detta bedrägliga struntprat framställde de såsom Kennedys
"erkännande av världens realiteter" som "de
flesta människor gladdes att höra" och som väckte
"hoppfullhet". (The Worker, den 20 jan. 1963.)
De sade, att de "vilken dag som helst och varje
dag" var villiga att edligen förplikta sig att inte bruka
våld för att störta den amerikanska regeringen. När
någon frågade: "Om Sovjetunionen angrep Förenta
Staterna, vem skulle ni stödja?", var svaret: "Jag skulle
stödja mitt land, om jag trodde att det angripit..." (The
Worker, den 24 februari 1963.)
Uttalanden av detta slag från vissa av FSKP:s
ledare, som förskönar den amerikanska imperialismen och är
försäkringar om deras lojalitet mot den, har ingenting gemensamt
med de marxistisk-leninistiska slutsatser om den amerikanska imperialismen
som återfinnas i moskvadeklarationen och moskvauttalandes.
Moskvadeklarationen och moskvauttalandet, som framlägger
en vetenskaplig analys av den amerikanska imperialismen, framhåller
klart att den amerikanska imperialismen är den störste internationella
utsugaren, världsreaktionens centrum, den moderna kolonialismens
främsta bålverk, en internationell gendarm, aggressionens
och krigets huvudkraft och fiende till folken i världen.
Under "fredens" och "avrustningens"
täckmantel påskyndar den amerikanska imperialismen upprustningen
och krigsförberedelserna. Den bedriver förberedelser för
krig av alla slag, för totalt kärnvapenkrig såväl
som för begränsade krig, och den bedriver redan "speciell
krigföring". För att undertrycka och hålla tillbaka
den national-demokratiska revolutionära rörelsen och befordra
neokolonialismen i hela världen och särskilt i Asien, Afrika
och Latinamerika, använder den amerikanska imperialismen den dubbla
kontrarevolutionära taktiken - använder dollarn och det väpnade
våldet både alternativt och samtidigt - och benyttar sig
av den jugoslaviska revisionistklicken som sin specialavdelning för
detta ändamål. Den amerikanska imperialismen plundrar glupskt
många länder på deras rikedomar och sparar inte ens
sina egna bundsförvanter. Efter andra världskriget har den
amerikanska imperialismen intagit den tyska, japanska och italienska
fascismens plats och kring sig samlat alla de mest dekadenta och reaktionära
krafterna i världen. I dag är den amerikanska kapitalismen
den mest parasitära, mest dekadenta och mest reaktionära av
alla. Den är det främsta upphovet till aggression och krig.
Av den amerikanska imperialismens reaktionära
natur, av dess aggressions- och krigspolitik och av realiteterna i världen
ser överallt allt flera människor allt mera klart, att den
amerikanska imperialismen är alla förtryckta folks och nationers
värsta fiende, den gemensamma fienden till folken i hela världen
och världsfredens huvudfiende.
Några av FSKP:s ledare kommer förmodligen
att säga att de inte förnekar att den amerikanska imperialismen
gör sig skyldig till brotten att bedriva aggression och krig i
olika delar av världen. När de omnämner denna brottsliga
verksamhet, skyndar de emellertid att tillägga att allt detta onda
inte är ett verk av Förenta Staternas president utan av "ultrahögern"
eller har utförts av presidenten under trycket från "ultra-högern".
De har framställt den förre amerikanska presidenten, Eisenhower,
och den nuvarande presidenten, Kennedy, såsom "besinningsfulla",
"realistiska" och "kloka". Dessa ledare i FSKP talar
ofta om "två maktcentra i Washington, ett i Vita huset, det
andra i Pentagon". De talar vidare om "generalerna och amiralerna
i Pentagon och deras koalitionspartners bland ultra-högern, de
republikanska ledarna och Wall Street" såsom av Vita huset
oberoende krafter. Vi skulle vilja fråga: accepterar FSKP:s ledare
fortfarande den marxistiskleninistiska teorin om staten och erkänner
de att den amerikanska statsapparaten är ett verktyg för monopolkapitalets
klassherravälde? Om så är, hur kan den amerikanske presidenten
vara oberoende av monopolkapitalet, hur kan Pentagon vara oavhängigt
av Vita huset och hur kan det finnas två varandra motsatta centra
i Washington.
Låt oss till exempel betrakta den nuvavrande
amerikanske presidenten, Kennedy. Han är själv en stor kapitalist.
Det var han som beordrade den väpnade invasionen på Kuba
1961 och som gav order om den militära blockaden och krigsprovokationerna
mot Kuba 1962. Det är han som har fortsatt det omänskliga
"speciella kriget" i södra Vietnam, som har använt
"F. N.- trupperna" till att undertrycka den nationella frihetsrörelsen
i Kongo och som har organiserat "specialstyrkor" i ett frenetiskt
försök att krossa den national-demokratiska revolutionära
rörelsen i olika latinamerikanska länder. Varje år sedan
Kennedy blev president har han kraftigt ökat de amerikanska militärutgifterna.
Kennedys budget för 1963/64 yrkar militärutgifter på
över 60 miljarder dollar eller 30 procent mera än de 45,9
miljarder som upptogs för militära utgifter i Eisenhowers
budget för 1959/60. Dessa fakta visar att kennedyadministrationen
är ännu mera äventyrlig i genomförandet av aggressions-
och krigspolitiken.
De ledare i FSKP, som anstränger sig så
hårt att avbilda Kennedy som "klok", tjänar de
inte därvid som den amerikanska imperialismens villiga försvarare
och bistår de den inte därmed att bedra världens folk?
Faktum att vissa av FSKP:s ledare är så
ivriga att försköna den amerikanska imperialismen och försäkra
den härskande klassen i Förenta Staterna om sin lojalitet,
påminner om Browders revisionism, som under någon tid existerade
i FSKP. Browder, denne renegat från arbetarklassen, förnekade
Lenins grundläggande tes att imperialismen är parasitär,
ruttnande och döende kapitalism och förnekade att den amerikanska
kapitalismen är imperialistisk till sin natur. Han påstod
att den "bevarat en del av den unga kapitalismens karaktärsdrag"
och skulle spela en progressiv roll och under lång tid vara en
kraft som verkade för världsfreden. Varför hejdar sig
inte dessa ledare i FSKP och tänker efter: vilken är skillnaden
mellan deras nuvarande försköning av den amerikanska imperialismen
och Browders revisionism?
Det är uppenbart att det inom den internationella
kommunistiska rörelsen i dag består principiella meningsskiljaktigheter
om hur man ska värdera och behandla den amerikanska imperialismen,
ärkefienden till folken i världen.
Vi har alltid ansett att vi, med utgångspunkt
från marxismen-leninismen och i det vi tar tingen sådana
de verkligen är, ständigt måste blotta den amerikanska
imperialismens reaktionära natur, ständigt avslöja den
aggressions- och krigspolitik som den amerikanska imperialismen, dess
statschefer inberäknade, genomför och klart påvisa att
den amerikanska imperialismen är huvudfienden till all världens
folk. Vi måste oavbrutet bedriva revolutionär propaganda
bland folkets massor, väpna dem ideologiskt, höja deras revolutionära
ståndaktighet och vaksamhet och mobilisera dem till kamp mot den
amerikanska imperialismen.
Det finns emellertid vissa personer som, ehuru de kallar
sig marxister-leninister, gör sitt yttersta inte blott för
att försköna den amerikanska imperialismen utan också
för att hindra andra att demaskera den. De yttrar sig förklenande
om den revolutionära propagandan mot den amerikanska imperialismen
och påstår att den inte utgöres av annat än "förbannelser",
"skällsord", "ordsvall", "besvärjelser",
"träsvärd etc., etc. Och de tillägger "skymford
allena, hur berättigade de än må vara, kommer inte att
försvaga imperialismen". Månne all den revolutionära
propaganda som bedrivits av kommunister sedan det Kommunistiska
Manifestets tillkomst, allt vad Marx och Engels skrivit för
att avslöja kapitalismen, alla Lenins arbeten som avslöjar
imperialismen, moskvadeklarationen och moskvauttalandet som alla världens
kommunistiska partier gemensamt utarbetat - månne allt detta i
dessa personers ögon också bara är "träsvärd"?
Dessa personer tycks inte alls kunna begripa att, när marxismen-leninismens
teori väl gripit ett folks massor, en oerhörd materiell kraft
skapas. Sedan massorna av folket väl beväpnats med revolutionära
idéer kommer de att våga kämpa och att gripa segern,
och de kommer att utföra bragder som skakar världen. Vad är
då dessa personers syfte med att vända sig emot avslöjandena
av imperialismen och gå emot revolutionär propaganda av varje
slag? Det kan endast vara att de vill hindra folket från att föra
revolutionär kamp mot imperialismen. En sådan ståndpunkt
står givetvis helt i strid emot marxismen-leninismen.
Vi har vidare alltid ansett att vi mot imperialismen
och dess hejdukar måste föra en kamp inriktad på att
ge lika gott igen. Det är den grundläggande lärdom som
det kinesiska folket dragit av sina 120 år av kamp mot imperialismen
och dess hejdukar. Det är också den gemensamma lärdom
som alla förtryckta folk och nationer i världen dragit av
sin kamp mot imperialisterna och deras hantlangare. Imperialisterna
och reaktionärerna i alla länder använder alla medel
och metoder som står dem till buds i kampen mot revolutionärerna.
Det är därför oavvisligen nödvändigt för
revolutionärerna i alla länder att studera och behärska
alla kampmedel och kampmetoder som kan skada fienden och skydda och
utveckla deras egna styrkor. Som exempel kan nämnas: att bekämpa
imperialisternas och deras hejdukars kontrarevolutionära enhetsfront
med en massornas revolutionära enhetsfront mot imperialisterna
och deras hejdukar, att bekämpa dubbel kontrarevolutionär
taktik med dubbel revolutionär taktik, att avvärja ett aggressionskrig
med ett krig till självförsvar, att möta förhandling
med förhandling, att bekämpa kontrarevolutionär propaganda
med revolutionär propaganda etc., etc. Detta är vad vi menar
med att "ge lika gott igen". Erfarenheten har ådagalagt
att vi endast på detta sätt kan härda och utvidga folkets
styrkor, samla och berika vår revolutionära erfarenhet och
vinna seger för revolutionens sak. Och endast på det sättet
kan vi sticka hål på imperialismens högfärdsblåsor,
stoppa den imperialistiska aggressionen och skydda världsfreden.
Vissa personer misstolkar emellertid medvetet och angriper
vår åsikt, att en kamp för att ge lika gott igen måste
föras mot imperialismen, och anklagar oss för att vara motståndare
till förhandlingar med imperialisterna. FSKP, som följer dem
i spåren, misstolkar och angriper i sitt uttalande också
denna vår åsikt utan några som helst bärande
skäl. I verkligheten är dessa människor ingalunda omedvetna
om att Kinas kommunistiska parti ständigt varit för förhandlingar
mellan socialistiska och imperialistiska länder, toppmöten
stormakterna emellan inberäknade, för att på fredlig
väg lösa internationella tvister och åstadkomma internationell
avspänning. De är också medvetna om att den kinesiska
regeringen har gjort positiva insatser och lämnat betydande bidrag
för detta ändamål.
Varför fortsätter då dessa personer
att förvränga och vanställa vår riktiga ståndpunkt?
Huvudorsaken är att det föreligger en principiell
meningsskiljaktighet mellan dem och oss i frågan om den grundläggande
politiken för kampen mot imperialismen och försvaret av världsfreden.
Vi sätter vår lit till massornas väldiga styrka. Vi
anser, att vi i kampen mot imperialismen och försvaret av världsfreden
skall lita framför allt till folkens i alla länder enhet och
kamp, och till det socialistiska lägrets, den internationella arbetarrörelsens,
den nationella frihetsrörelsens och alla de fredsälskande
krafternas samordnade kamp. Dessa personer däremot har inget förtroende
till massorna och sätter sitt hopp inte till massornas enhet och
kamp utan huvudsakligen till imperialisternas "vishet" och
"goda vilja" och till överläggningar mellan två
stormakters statschefer. De är betagna i tanken på toppmöten
stormakterna emellan och prisar dem som tecken på "ett nytt
skede", "en vändpunkt i mänsklighetens historia"
och inledningen till "en ny ström i världshistorien".
Enligt deras mening bestämmes mänsklighetens
historia och öde av två stora makter och två "stora
män". Enligt deras mening är uttalandet, om att alla
länder är oberoende och jämlika oavsett sin storlek,
en tom fras, och de över hundra länderna i världen borde
låta sig kommenderas av dessa två stora makter. Enligt deras
mening är uttalandet, att massorna är de som gör historien,
en annan tom fras, och all världens angelägenheter kan lösas
om de två "stora männen" sätter sig ned tillsammans.
Är inte detta stormaktschauvinism? Är inte detta doktrinen
om maktpolitiken? Har detta någonting gemensamt med marxismen-leninismen?
Det finns faktiskt ingenting nytt i denna uppfattning, den har kopierats
från renegaten Browder. Browder sade för länge sedan
att "alliansen" mellan de två största makterna
i världen "kommer att bli ett väldigt bålverk för
alla folks kollektiva säkerhet och framsteg i efterkrigsvärlden",
och att "världens framtid" berodde av "vänskapen,
förståelsen och samarbetet" mellan de två största
makterna.
FSKP:s uttalande tog i illa dolt syfte upp frågorna
om Taiwan, Hongkong och Macao. De sade, att de kinesiska kamraterna
"på Taiwan, i Hongkong och Macao riktigt nog inte följer
den äventyrliga politik som de förordar för andra. Vadan
denna dubbla norm för hur problemen ska behandlas?"
Vi vet varifrån de har fått denna löjliga
anklagelse. Och vi vet också vad personen som tillverkat den åsyftar.
Här vill vi passa på att svara alla som
har tagit upp denna sak.
För oss har det aldrig varit fråga om en
"dubbel norm". Vi har bara en norm vare sig vi behandlar frågan
om Taiwan, frågorna om Hongkong och Macao eller internationella
problem över huvud. Och den är att ta ställning med utgångspunkt
från marxismen-leninismen, den proletära internationalismen,
det kinesiska folkets och världens övriga folks intressen
samt vad som tjänar världsfredens sak och folkens revolutionära
sak i alla länder. I den internationella kampen är vi motståndare
till såväl äventyrspolitik som kapitulationism. De två
hattarna kan aldrig passa våra huvuden.
Eftersom några personer nämnt Taiwan, Hongkong
och Macao är vi nödsakade att i någon liten mån
diskutera den mot Kina riktade imperialistiska aggressionens historia.
Under de omkring hundra åren före den kinesiska
revolutionens seger bedrev de imperialistiska kolonialmakterna - Förenta
Staterna, Storbritannien, Frankrike, Tsarryssland, Tyskland, Japan,
Italien, Österrike, Belgien, Holland, Spanien och Portugal - otyglad
aggression mot Kina. De tvingade regeringarna i det gamla Kina att underteckna
ett stort antal på olikställdhet baserade fördrag -
Nankingfördraget av år 1842, Aigunfördraget av 1858,
fördraget i Tientsin 1858, Pekingfördraget av år 1860,
Ilifördraget 1881, Lissabonprotokollet av år 1887, Shimonosekifördraget
år 1895, konventionen om Hongkongs utvidgning 1898, 1901 års
fördrag etc. I kraft av dessa på olikställighet baserade
fördrag annekterade de kinesiskt territorium i norr, söder,
öster och väster och höll arrenderade territorier både
vid havskusten och i det inre av Kina. Några tog Taiwan och Penghuöarna,
andra ockuperade Hongkong och tilltvingade sig Kowloon på arrende,
andra åter gjorde Macao till föremål för ständig
ockupation o.s.v., o.s.v.
Då Folkrepubliken Kina utropades förklarade
vår regering, att den skulle granska de fördrag som tidigare
kinesiska regeringar slutit med utländska regeringar, fördrag
som historien lämnat oss i arv, och skulle erkänna, upphäva
eller revidera dem respektiva ta upp nya förhandlingar om dem allt
efter deras innehåll. I detta stycke är vår politik
gent emot de socialistiska länderna i grunden skild från
vår politik gent emot de imperialistiska länderna. Då
vi har att göra med olika imperialistiska länder tar vi olika
omständigheter i betraktande och gör distinktioner i vår
politik. Ett faktum är att många av de fördrag som avslöts
i det förgångna antingen förlorat sin giltighet eller
har upphävts eller blivit ersatta med nya. Vad beträffar de
ännu ouppgjorda frågor, som vi ärvt från det förflutna,
har vi alltid ansett att de, när förutsättningarna mognat,
ska lösas fredligt genom förhandlingar och att, i avvaktan
på en uppgörelse, status quo ska bibehållas. I denna
kategori faller frågorna om Hongkong, Kowloon och Macao liksom
också frågorna om alla de gränser, som inte formellt
reglerats av de i varje särskilt fall berörda parterna. Vad
Taiwan och Penghuöarna angår, återställdes till
Kina år 1945 och vad frågan nu gäller är den amerikanska
imperialistiska invasionen på och ockupationen av dessa öar
samt den amerikanska imperialismens inblandning i Kinas inre angelägenheter.
Vi kineser är beslutna att utöva vår suveräna rätt
att befria vårt eget territorium Taiwan; samtidigt försöker
vi, att genom överläggningarna mellan Kinas och Förenta
Staternas ambassadörer i Warzawa, lösa frågan om att
få till stånd ett bortdragande av de amerikanska väpnade
styrkorna från Taiwan och Taiwansundet. Vår ovan skildrade
inställning överensstämmer inte blott med det kinesiska
folkets intressen utan också med intressena hos folken i det socialistiska
lägret och i hela världen.
Hur kommer det sig att vår ovan nämnda korrekta
politik efter den karibiska krisen plötsligt blev föremål
för diskussion bland vissa personer och ett tema för deras
antikinesiska kampanj?
Dessa hjältar är tydligen mycket nöjda
med sig själva för att de ur en dypöl plockat upp en
sten med vilken de tror att de omedelbart kan fälla kineserna.
Men vem har denna smutsiga sten i verkligheten träffat?
Ni är inte omedvetna om att sådana frågor
som de om Hongkong och Macao härleder sig ur de olikställda
fördrag, som historien lämnat oss i arv, fördrag som
imperialisterna tvingade på Kina. Man må fråga: när
ni reser frågor av detta slag, avser ni då att resa alla
frågor om fördrag som ingåtts på basis av olikställighet
och få till stånd en allmän uppgörelse? Har det
någonsin gått upp för er vad konsekvenserna härav
skulle bli? Tror ni verkligen på allvar att det skulle vara till
någon nytta för er?
Ytligt sett tycks ni gilla Kinas politik ifråga
om Hongkong och Macao. Likväl jämför ni den med Indiens
befrielse av Goa. Vilket skarpsynt öga som helst ser mer ens att
er enda avsikt är att bevisa att kineserna är fega. Rent ur
sagt har det kinesiska folket inget behov av att bevisa sitt mod och
sin ståndaktighet i bekämpandet av imperialismen genom att
gripa till våld i frågorna om Hongkong och Macao. Imperialisterna,
särskilt de amerikanska imperialisterna, har haft tillfälle
att pröva vårt mod och vår ståndaktighet. Skuldra
vid skuldra med det koreanska folket kämpade det kinesiska folkets
bästa söner och döttrar och göt sitt blod på
Koreas slagfält under tre år för att slå tillbaka
de amerikanska aggressorerna. Tycker ni inte att det är "dumt"
och "sorgligt" gjort av er att försöka pika oss
i frågorna om Hongkong och Macao?
Vi vet mycket väl, att det gör ni också,
att ni - för att tala rent ut - tar upp frågorna om Hongkong
och Macao för att använda dem som fikonlöv bakom vilka
ni kan gömma ert skandalösa uppträdande under den karibiska
krisen. Men alla sådana försök är lönlösa.
Det finns ett objektivt kriterium på sanning likaväl som
det finns ett på fel. Det som är rätt kan inte bringas
att se ut som ett fel, inte heller kan det som är orätt bringas
att se ut som vore det rätt. Det ökar inte er prestige att
ni prålar med ert bedrövliga uppträdande. Hur kan man
nämna det kinesiska folkets riktiga politik i frågorna om
Hongkong och Macao i samma andedrag som er felaktiga politik i den karibiska
krisen? Hur kan en sådan jämförelse hjälpa er att
tvätta er själva rena? Vårt beslutsamma försvar
av vår suveränitet i fallet Taiwan står i full överensstämmelse
med vårt beslutsamma stöd åt det kubanska folket i
försvaret för dess suveränitet under den karibiska krisen.
Hur kan det då påstås att vi har en "dubbel norm"?
Vi säger till dessa vänner, som spelar hjältar,
i verkligheten är det ni, och inte vi, som har en "dubbel
norm". Den ena dagen kallar ni de amerikanska imperialisterna pirater
och den andra säger ni att de är måna om freden.
Ni säger å ena sidan att ni stödjer
det revolutionära Kubas fem krav till skydd för dess oavhängighet,
men å andra sidan försöker ni att påtvinga Kuba
"internationell inspektion". Beträffande den indisk-kinesiska
gränstvisten talar ni å ena sidan om "kinesiska bröder"
och "indiska vänner", men å andra sidan riktar
ni illvilliga angrepp mot Kina och understöder på skilda
sätt de indiska reaktionärerna. Ifråga om Hongkong och
Macao slutligen, för ni ögonskenligen Kinas talan medan ni
i verkligheten ger det en dolkstöt i ryggen. Använder inte
ni en "dubbel norm" i allt vad ni gör? Är inte detta
ett uttryck för personlighetsklyvning?
De kinesiska kommunisterna och det kinesiska folket
och kommunisterna och folket i Förenta Staterna kämpar på
samma front mot den amerikanska imperialismen. Kamrat William Z. Foster,
som byggde upp FSKP och var en framstående ledare för det
amerikanska proletariatet, värderades mycket högt av oss.
Vi har inte glömt att de amerikanska kommunister, som han representerade,
med värme understödde oss kineser under vår revolutions
svåra år och lade grunden till vänskap mellan de kinesiska
och amerikanska kommunistpartierna och mellan de kinesiska och amerikanska
folken. De amerikanska kommunisterna utsätts nu för omänskliga
förföljelser av den amerikanska regeringen; vi känner
stor sympati för dem i deras svåra läge. I ett uttalande
som antogs för ett år sedan fördömde Kinas kommunistiska
partis Centralkommitté den amerikanska regeringen för dess
upprörande förföljelser mot de amerikanska kommunisterna.
Det kinesiska folket inledde en massrörelse till stöd för
Förenta Staternas kommunistiska parti. Men av orsaker, som vi inte
känner till, ansåg FSKP:s ledare inte mödan värt
att upplysa sina medlemmar och folket i Förenta Staterna om det
stöd som det amerikanska partiet fick av Kinas kommunistiska parti
och det kinesiska folket.
Ledarna för FSKP försäkrar att de är
medvetna om de internationella förpliktelser som åvilar dem
i ett land, som är säte för den mäktigaste och övermodigaste
imperialismen i världen. Vi kommer givetvis att bli mycket glada
om det visar sig att de verkligen har en riktig uppfattning av sina
förpliktelser. I Förenta Staterna finns en mäktig arbetarklass,
omfattande demokratiska och progressiva samhällskrafter och det
finns många rättänkande och framstegsvänliga människor
bland vetenskapsmännen, konstnärerna, journalisterna, författarna
och lärarna. I Förenta Staterna för arbetarna omfattande
strider, negrerna för en ständigt växande kamp och det
finns en rörelse för fred, demokrati och socialt framåtskridande.
I Förenta Staterna finns en social basis för en bred enhetsfront
mot monopolkapitalet och mot den amerikanska imperialismens aggressions-
och krigspolitik. Och det finns i Förenta Staterna också,
både i och utanför det kommunistiska partiet, ett icke obetydligt
antal kommunister, som beslutsamt håller fast vid marxismen-leninismen
och vänder sig emot revisionismen och dogmatismen. FSKP:s ledare
kan visa att de verkligen begriper sina internationella förpliktelser
och uppfyller dem, genom att föra vidare och berika kamrat Fosters
traditioner. Detta kräver att de identifierar sig själva med
massorna, stödjer sig på dem och utföra mödosamt
revolutionärt arbete bland dem, att de bekämpar bourgeoisiens
sönderfrätande inflytande och det reformistiska giftet inom
arbetarrörelsen och avlägsnar Lovestones och Browders revisionistiska
inflytande ur sina led, och att de utvecklar det amerikanska folkets
revolutionära kamp mot sin imperialistiska härskande klass
och samordnar denna kamp i den amerikanska imperialismens säte
med alla folks internationella kamp mot den amerikanska imperialismen.
Det kinesiska folket och folket i hela världen sätter de allra
största förhoppningar till arbetarklassen och de revolutionära
marxist-leninisterna i Förenta Staterna.
Den viktiga uppgift som i dag står inför
kommunisterna i alla länder är att ena världens folk,
även det amerikanska folket, i bredast möjliga enhetsfront
mot den av Förenta Staterna anförda imperialismen. Den stora
parollen "Arbetare i alla länder, förena er!" inspirerar
folken i de socialistiska länder och proletariatet i alla länder,
inspirerar de förtryckta folken och nationerna över hela världen
och samlar dem alla till att kämpa sida vid sida i den gemensamma
striden mot den av Förenta Staterna ledda imperialismen.
Vi kommunister världen över måste enas.
Vi måste enas på grundval av marxismen-leninismen och den
proletära internationalismen och på grundval av moskvadeklarationen
och moskvauttalandet och rikta spetsen i vår kamp mot de av Förenta
Staterna anförda imperialisterna. Vi måste i alla länder
föra folkets kamp för världsfred, nationell frihet, demokrati
och socialism fram till den slutliga segern.
|